Hoe kunnen we u helpen?
Het team van VT2000 staat voor u klaar. Door gebruik te maken van de informatie en formulieren kunnen wij u nog sneller helpen.
Inloggen online portaal
VvE portaal
Wij maken voor de uitvoering van onze werkzaamheden gebruik van een persoonlijk portaal voor uw VvE. Op het portaal wordt dagelijks gewerkt en kunt u gegevens die voor u of voor uw VvE bestemd zijn, inzien en volgen.
Om van start te gaan dient u eerst in te loggen op ons portaal.
Hier vult u de gebruikersnaam en het wachtwoord in die wij aan u hebben verstrekt. Deze inloggegevens zijn uniek en strikt geheim. Als u uw inloggegevens kwijt bent, kunt u deze opvragen via de button ‘wachtwoord vergeten’ of via het formulier ‘inloggegevens online portaal opvragen.‘
Indien u uw inloggegevens vergeten bent, kunt u deze opvragen via ons portaal. Klik op de link ‘wachtwoord vergeten’. Als u ook uw gebruikersnaam niet meer weet, kunt u onderstaand formulier invullen. Wij verwerken uw verzoek binnen twee werkdagen.
Financiële vragen
Zelf regelen
Uw aandeel in het reservefonds van de VvE wordt door de belastingdienst als bezitting beschouwd. Indien uw aangifte inkomstenbelasting moet doen, kunt u dit vermelden in box 3. U vindt meer informatie op www.belastingdienst.nl. Hoe u dit kunt opzoeken kunt u vinden in ‘Aandeel reservefonds bekijken‘.
Wanneer u uw aandeel reservefonds wilt inzien, kunt u deze vinden op het online portaal. Klik op ‘mijn pagina’ gevolgd door ‘mijn aandeel reservefonds’. U kunt het overzicht downloaden met de button ‘gegevens downloaden’ die u bovenaan de pagina kunt vinden.
Wanneer u uw periodieke bijdrage automatisch wilt laten incasseren, dient u het SEPA machtigingsformulier in te vullen op het online portaal. Klik op de startpagina op ‘Naar alle mededelingen’. Hier vindt u een pagina met de titel ‘Informatie voor nieuwe leden’. Tussen de documenten vindt u het Doorlopende SEPA incasso machtigingsformulier. U kunt vervolgens het ingevulde formulier mailen naar boekhouding@vt2000.nl of per post versturen naar Postbus 69 | 2290 AB | Wateringen.
Wilt u een betalingsregeling aanvragen? Voor het aanvragen van een betalingsregeling moet rekening worden gehouden met de volgende regels. Wij kunnen een regeling afspreken voor maximaal 6 maanden en een minimaal bedrag per maand van € 100,-. Wij zullen uw verzoek binnen vijf werkdagen verwerken en pas na akkoord zal de regeling ingaan.
Wilt u uw voorschot stookkosten verhogen? Dit kunt u doen door het vragenformulier in te vullen en te verzoeken welke verhoging verwerkt kan worden. De verhoging verwerken wij de eerst volgende mogelijkheid.
Stookkosten voorschot verhogen
Als u meer wilt weten over de hoogte van de stookkostenafrekening, het opnemen van de meterstanden en/of u andere inhoudelijke vragen heeft, kunt u direct contact opnemen met uw energiedienstverlener:
- Techem Energy Services B.V. 076-5725800
- Ista Nederland B.V. 010-2455700
- Brunata WMS 0515-575222
De aangepaste begroting wordt meestal goedgekeurd met terugwerkende kracht vanaf het begin van het boekjaar. Dit is vaak vanaf 1 januari. Als het boekjaar al enige tijd loopt ziet u op uw debiteurenkaart een bedrag staan voor de verrekening van de begroting. Als u een automatische machtiging heeft afgegeven wordt dit bedrag automatisch van uw bankrekening afgeschreven. Tevens zal het juiste bedrag periodiek worden afgeschreven.
Volgens de akte moet een negatief resultaat met de eigenaren worden afgerekend. In de notulen kunt u dit besluit teruglezen. De bijdrage waarmee het exploitatieresultaat wordt afgerekend zal niet automatisch geïncasseerd worden.
Meer informatie over
Uw overzicht met de bijdragen kunt u inzien op het online portaal. Klik op ‘mijn pagina’ gevolgd door ‘mijn saldo’. U kunt het overzicht downloaden met de button ‘gegevens downloaden’ die u bovenaan de pagina kunt vinden.
Als u aanvullende vragen heeft, kunt u deze stellen door onderstaand formulier in te vullen. Wij reageren binnen 5 werkdagen op uw verzoek.
Indien stookkostenafrekeningen van toepassing zijn, behoudt uw VvE zich het recht voor om bij verkoop van een appartementsrecht een borgsom in te houden. De hoogte van de borg wordt ingeschat op basis van de afrekening van het voorgaande jaar.
Vrijwel alle complexen hebben radiografische radiatormeters. Deze standen hoeven dus niet meer opgenomen te worden. Ze worden automatisch uitgelezen, wat meestal twee keer per maand gebeurt.
Wanneer u uw appartement heeft verkocht neemt de notaris contact met ons op. De afrekening met de VvE wordt door de notaris opgevraagd. U hoeft geen verdere informatie bij uw beheerder op te vragen. Uw automatische incasso wordt stopgezet tijdens het verstrekken van de opgave aan de notaris.
Wanneer u uw saldo wilt inzien, kunt u het overzicht met de bijdragen en uw betalingen vinden op het online portaal. Klik op ‘mijn pagina’ gevolgd door ‘mijn saldo’. U kunt het overzicht downloaden met de button ‘gegevens downloaden’ die u bovenaan de pagina kunt vinden.
Wilt u uw automatische incasso stopzetten? Vult u dan onderstaand formulier in. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Wilt u uw bankrekeningnummer wijzigen? Vult u dan onderstaand formulier in. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Beheervragen
VvE Portaal
Volg onderstaande stappen om via het online portaal vergaderingen bij te wonen.
1. Ga naar https://vergaderen.twinq.nl
2. Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord van het VvE portaal.
3. Kies de naam en datum van de vergadering.
4. Teken de presentielijst.
5. Lees de agendapunten en het besluitvoorstel.
6. Breng uw stem uit over het besluitvoorstel.
Als u alle agendapunten en de besluitvoorstellen heeft afgehandeld, ziet u een overzicht van uw uitgebrachte stemmen. U bent nu klaar met stemmen en ontvangt op korte termijn de notulen met de besluiten.
Bij ieder agendapunt kunt u bovenaan de pagina aan de rechterkant op ‘vergaderstukken’ klikken. Hier kunt u de bijlage lezen die bij het agendapunt hoort.
Indien u een volmacht heeft gekregen kunt u namens de volmachtgever stemmen. Nadat u de volmacht digitaal naar ons heeft gestuurd, zullen wij u autoriseren om namens de volmachtgever via uw eigen omgeving te stemmen.
1. Ga naar ons online portaal.
2. Log in met uw inloggegevens.
3. Klik op de button ‘volgende vergadering’ om de eerstvolgende vergadering te zien.
4. Klik op de vergadering voor de vergaderstukken.
Wanneer u de notulen wilt inzien, kunt u deze vinden op het online portaal. Klik op de button ‘administratie’ gevolgd door ‘vergaderingen’. U opent een vergadering door de datum te selecteren waarop deze plaatsvond. Aan de rechterkant vindt u de notulen. U kunt het overzicht downloaden met de button ‘printversie notulen’ die u onderaan de pagina kunt vinden.
Bestellen van naamplaatjes en sleutels, handzenders en tags
Binnen elke VvE zijn afspraken gemaakt over hoe de VvE omgaat met het bestellen van een naamplaatje. Wanneer u onderstaand formulier invult, zullen we de afspraken binnen uw VvE nakijken. Als het naamplaatje besteld moet worden door de VvE, zullen we het formulier doorsturen naar de leverancier. Met het invullen van dit formulier gaan we ervan uit dat u de doorbelasting van kosten accepteert. Mocht er een andere afspraak van toepassing zijn, zullen we u hierover informeren. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Wanneer u onderstaand formulier invult zal de leverancier de handzender bestellen en naar u sturen. Met het invullen van het formulier accepteert u de doorbelasting van de kosten van de handzender. Na ontvangst van uw aanvraagformulier zullen we uw aanvraag in behandeling nemen. De kosten voor de handzender worden via de administratie van de VvE aan u doorbelast. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Wanneer u onderstaand formulier invult, zal de leverancier de sleutel bestellen en naar u sturen. Met het invullen van het formulier accepteert u de doorbelasting van de kosten van de sleutel. Na ontvangst van uw aanvraagformulier zullen we uw aanvraag in behandeling nemen. De kosten voor de sleutel worden via de administratie van de VvE aan u doorbelast. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Niet voor Garagepark Nederland klanten.
Wanneer u onderstaand formulier invult zal de leverancier de tag bestellen en naar u sturen. De kosten zullen aan u worden doorbelast. Met het invullen van het formulier accepteert u de doorbelasting van de kosten. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Alleen voor Garagepark Nederland klanten.
Wanneer u onderstaand formulier invult, zal de leverancier de tag bestellen en naar u sturen. Met het invullen van het formulier accepteert u de doorbelasting van de kosten van de tag en de verwerkingskosten. De verwerking is niet binnen ons standaarddienstenpakket opgenomen. De verwerkingskosten bedragen € 6,- exclusief BTW. De kosten van de tag bedragen € 47,52 exclusief BTW. Het totaalbedrag van € 53,52 exclusief BTW kunt via onderstaande link betalen. Na ontvangst van uw aanvraagformulier en de betaling via onderstaande link zullen we uw aanvraag in behandeling nemen. U betaalt de tag via iDEAL, daarom ontvangt u geen doorbelasting meer via de VvE. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Alleen voor Garagepark Nederland klanten. Indien u ook een nieuwe tag wilt aanvragen, hoeft u alleen het bovenstaande formulier (tags t.b.v. toegang aanvragen (Garagepark Nederland klanten) in te vullen.
Wanneer u onderstaand formulier invult, zal de leverancier de tag blokkeren. Met het invullen van het formulier accepteert u de doorbelasting van de kosten van het blokkeren van de tag en de verwerkingskosten. De verwerking is niet binnen ons standaarddienstenpakket opgenomen. De verwerkingskosten bedragen € 6,- exclusief BTW. De kosten van het blokkeren van de tag zelf bedragen € 39,50 exclusief BTW. Het totaalbedrag van € 45,50 kunt u via onderstaande link betalen. Na ontvangst van uw aanvraagformulier en de betaling via onderstaande link zullen we uw aanvraag in behandeling nemen. U betaalt de (de)blokkering via iDEAL, daarom ontvangt u geen doorbelasting meer via de VvE. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Alleen voor Garagepark Nederland klanten.
Wanneer u onderstaand formulier invult, zal de leverancier de tag deblokkeren. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Wanneer u onderstaand formulier invult, zal de leverancier een cilinder bestellen en naar u sturen. Met het invullen van het formulier accepteert u de doorbelasting van de kosten van de cilinder. Na ontvangst van uw aanvraagformulier zullen we uw aanvraag in behandeling nemen. De kosten voor de sleutel worden via de administratie van de VvE aan u doorbelast. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Overtreding splitsingsakte en/of huishoudelijk reglement
Als u overlast ervaart is dit vervelend. Zeker als het uw woonomgeving betreft. Om tot een oplossing te komen is het van belang om te weten wat er onder overlast wordt verstaan. In juridische termen wordt het als volgt beschreven: de hinder die het normale te boven gaat.
Normaal is echter subjectief. Een keer last hebben van de barbecue van de buren, van harde muziek door een feestje of van een blaffende hond kan zeker gezien worden als hinder. Dit betekent echter niet dat er sprake is van overlast. Het is vervelend, maar het hoort bij wonen in een appartementencomplex.
De problemen kunnen gelukkig beperkt worden met duidelijke regels.
Heeft u hier al aan gedacht?
- De buren die overlast veroorzaken hebben dit mogelijk zelf niet door. Daarnaast veroorzaakt u zelf misschien ook overlast of hinder.
- Bespreek het probleem rustig met de buren die de overlast veroorzaken.
- Als de hinder overgaat in overlast kunt u een dossier aanleggen waarin u gedetailleerd vastlegt wat u hoort en ziet met de daarbij behorende data en tijden.
- Als u een stevig dossier heeft verzameld, kunt het volgende doen:
- de politie inschakelen,
- buurtbemiddeling inschakelen,
- een advocaat inschakelen.
Een bestuur of VvE beheerder is geen politie, buurtbemiddelaar of rechter. De verwachting dat de VvE beheerder en/of bestuur de problemen moeiteloos oplost is daarom niet realistisch. Als VvE beheerder kunnen wij echter wel adviseren, de regels uitleggen, en een goed sanctiebeleid met een boeteregeling uitvoeren. Bewustzijn bij overlastnemer en overlastgever creëren kan al veel problemen voorkomen.
Overig
Om uw contactgegevens te wijzigen gebruikt u de button ‘mijn gegevens’ die u in ons portaal bovenaan de pagina aan de rechterkant kunt vinden.
Vervolgens kunt u via ‘mijn gegevens’ wijzingen doorgeven.
Wanneer er geen e-maildres of telefoongegevens bij ons bekend zijn, kunnen wij u niet bereiken bij calamiteiten. Het is daarom van groot belang dat de gegevens actueel zijn en blijven.
Tevens kunnen belangrijke mededelingen via de mail, in plaats van per post, naar u verzonden worden. Dit is kostenbesparend.
Uw bankrekeningnummer kunt u niet zelf aanpassen. Om deze te wijzigen vult u onderstaand formulier in.
Er zijn gemeentes die een zogenaamde volverklaring vragen als bewijslast voor het opvragen van een (tijdelijke) parkeervergunning. Als u een volverklaring nodig heeft, kunt u deze bij ons aanvragen. Na ontvangst van uw aanvraagformulier zullen we uw aanvraag in behandeling nemen. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
Voor informatievoorziening vanuit de VvE is het belangrijk dat wij de juiste contactgegevens hebben. Door de nieuwe wetgeving mogen notariskantoren uw contactgegevens niet meer direct met ons delen. Graag verzoeken wij u om het onderstaande formulier in te vullen, zodat wij u op de hoogte kunnen houden van zaken die spelen binnen uw VvE.
Verzekeringsvragen
Schade
Het is belangrijk om eerst de oorzaak van de waterschade weg te nemen. Als u in uw eigen appartement waterschade waarneemt, maar u de oorzaak niet kunt terugvinden in uw woning, adviseren wij u bij de (boven)burgen langs te gaan. Mogelijk is de oorzaak naar de woning van de buren te herleiden. Als de schade veroorzaakt wordt door een gemeenschappelijk gedeelte van de VvE, zoals bijvoorbeeld het dak, klikt u op deze link. Bij spoed kunt u met ons contact opnemen via 085-0410500.
Wanneer de oorzaak van de schade is weggenomen en u de gevolgschade aan de opstalverzekering wilt claimen, klikt u op deze link.
Schade aan uw inboedel dient u bij uw eigen inboedelverzekering te claimen.
Informatie verzekeringspolis en taxatie opzoeken
1. Ga op het VvE-portaal naar ‘gebouwbeheer’.
2. Klik op ‘overzicht contracten’.
3. Ga naar ‘verzekeringen’.
5. Bovenaan de pagina kunt u aan de rechterkant het taxatierapport vinden. Dit kunt u downloaden.
Wanneer u de verzekeringspolis van uw VvE wilt inzien, kunt u deze vinden op het online portaal. Klik op de button ‘gebouwbeheer’ gevolgd door ‘overzicht contract’. U kunt het overzicht downloaden met de button ‘gegevens downloaden’ die u bovenaan de pagina kunt vinden.
VT2000 heeft de benodigde verzekeringspapieren en een vergunning bij de AFM. Onze verzekeringsadviseurs adviseren u graag over de volgende verzekeringen:
- Opstalverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering gebouw (bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering)
- Rechtsbijstandverzekering
- Glasverzekering
- Ongevallenverzekering
- Inventarisverzekering
- Inboedelverzekering
- Bestuursaansprakelijkheidsverzekering
- Milieuschadeverzekering
Wat wordt bedoeld met de opstalverzekering?
In de splitsingsakte staat welke verzekeringen uw VvE verplicht moet afsluiten. Zo is onder andere de opstalverzekering een verplichte verzekering. Deze verzekering dekt de schade aan gemeenschappelijke delen zoals de muren en deuren. Schade aan glas is niet standaard in de polis opgenomen.
Wat wordt bedoeld met de aansprakelijkheidsverzekering gebouw?
De aansprakelijkheidsverzekering is een verplichte verzekering. Wanneer de VvE aansprakelijk wordt gesteld voor schade die in en rond het complex ontstaan is, kan de VvE een beroep doen op deze verzekering. Een VvE zou bijvoorbeeld aansprakelijk gesteld kunnen worden als een stuk van een gevel naar beneden valt en op een auto terechtkomt.
Wat wordt bedoeld met de rechtsbijstandverzekering?
De rechtsbijstandverzekering is een niet-verplichte verzekering die de VvE kan afsluiten voor juridische bijstand. Wij adviseren om altijd een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Op deze verzekering kan de VvE een beroep doen voor juridische bijstand.
Wat wordt bedoeld met de glasverzekering?
De glasverzekering dekt schade door ruitbreuk. Vanwege de vele soorten glas (denk hierbij aan balkon glas, lichtdoorlatend glas, glas van bedrijfsruimtes etc.) is het belangrijk om vooraf te bepalen wat onder een glasverzekering valt.
Wat wordt bedoeld met de ongevallenverzekering?
Een ongevallenverzekering dekt letselschade. Het is een niet-verplichte verzekering.
Wat wordt bedoeld met de inventarisverzekering?
Een VvE heeft meestal maar een beperkte inventaris. De inventaris betreft de zaken in het bezit van de VvE die niet aard- en nagelvast zitten aan het gebouw. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zaken benodigd voor de schoonmaak, tuinonderhoud of verfraaiing van de algemene ruimte. Deze inventaris is meestal meeverzekerd op de opstalverzekering van de VvE.
Wat wordt bedoeld met de inboedelverzekering?
De inboedelverzekering verzekert de spullen in het appartement tegen bijvoorbeeld brand- en waterschade. Deze verzekering wordt door een appartementseigenaar zelf afgesloten en dus niet door de VvE. Zaken die niet verhuisd kunnen worden, zoals de keuken en badkamer, worden niet door de inboedelverzekering gedekt, maar vallen onder de opstalverzekering.
Tip: het is van belang om te weten of de VvE meerwerk, of zogenaamde eigenaarsbelang, heeft meeverzekerd. Wanneer u een nieuwe keuken of parketvloer heeft aangeschaft wilt u weten of deze zijn verzekerd. U kunt de polis en polisvoorwaarden terugvinden in het VvE-portaal onder het kopje ‘overzicht contracten’ dat u onder ‘gebouwbeheer’ kan vinden. Wij adviseren u de polis en polisvoorwaarden te bespreken met uw eigen verzekeringsadviseur bij het afsluiten van uw inboedelverzekering.
Wat wordt bedoeld met de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering?
Het risico dat een bestuurder loopt bij het uitvoeren van haar taken kunt u verzekeren middels de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering.
Wat wordt bedoeld met milieuschadeverzekering?
Vanuit de wetgeving komen steeds meer voorschriften ter bescherming van het milieu. Milieuschade kan bijvoorbeeld ontstaan bij het blussen van een brand met verontreinigd water. Met een milieuschadeverzekering, afhankelijk van de voorwaarden, wordt de VvE tegen financiële gevolgen van bodemverontreiniging, waterverontreiniging, en verontreiniging door asbest beschermd.
Eigenaarsbelang betreft de verbeteringen en uitbreidingen die u of de vorige eigenaar aan de opstal heeft aangebracht. Denk aan zonnepanelen, parketvloeren, zonwering, rolluiken of een nieuwe luxe keuken. Deze verbeteringen zijn niet standaard meeverzekerd op de opstalverzekering van de VvE. In de polis en polisvoorwaarden van de opstalverzekering van de VvE kunt u terugvinden of en hoe het eigenaarsbelang is meeverzekerd. U vindt de polis op het VvE-portaal onder het kopje ‘overzicht contracten’ die u onder ‘gebouwbeheer’ kan vinden. Indien het eigenaarsbelang voor uw appartementsrecht via de polis onvoldoende meeverzekerd is, kunt u dit zelf aanvullend meeverzekeren via uw inboedelverzekering.
De VvE is naast het afsluiten van een opstalverzekering verplicht een aansprakelijkheidsverzekering voor de VvE af te sluiten.
De aansprakelijkheidsverzekering geeft dekking wanneer de VvE wettelijk aansprakelijk is voor schade. Dit betreft alleen zaken met betrekking tot de VvE. U dient zelf een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten.
VT2000 beschikt over de juiste kennis op het gebied van verzekeringen waardoor we schades mogen afhandelen en adviseren over verzekeringszaken. Dit wordt aangetoond door onze AFM-inschrijving.
Verhuur en verplichtingen
Verhuren van het appartementsrecht
In vrijwel alle VvE’s is het toegestaan te verhuren. Hiervoor gelden wel bepaalde regels. Het is verplicht om een huurdersverklaring te ondertekenen. In deze huurdersverklaring wordt verwezen naar de regels die gelden binnen de VvE. U kunt deze huurdersverklaring invullen via het formulier ‘Huurdersverklaring’.
Voor het verhuren en/of in gebruik geven van een appartementsrecht bent u verplicht een zogenaamde huurdersverklaring te laten ondertekenen door de huurder. Vult u onderstaand formulier in. Wij verwerken uw verzoek binnen vijf werkdagen.
In veel appartementencomplexen wonen eigenaren en huurders naast elkaar. Het is niet de bedoeling dat zij overlast veroorzaken. Wij adviseren zowel de eigenaar als de huurder om bij overlast elkaar aan te spreken en de adviezen te volgen die u hier via de volgende link kunt vinden: Wat kunt u zelf doen voordat u het meldt bij de VvE?
Verkoop woning
Verkopen van woning, wat kan ik regelen?
Uw automatische incasso wordt stopgezet tijdens het verstrekken van de opgave aan de notaris bij de verkoop van uw woning.
- Ga naar het portaal.
- Log in met uw inloggegevens.
Vanaf 1 januari 2021 zijn de regels voor het aanvragen van een energielabel voor uw woning veranderd. Een energielabel is noodzakelijk om uw woning te kunnen verkopen en is tien jaar geldig. Voor meer informatie kijkt u op energielabelvoorwoningen.nl. Wij kunnen geen energielabel voor uw woning faciliteren.
Indien u zorgt draagt voor de overdracht van een appartementsrecht, verzoeken wij u om uw aanvraag te richten tot boekhouding@vt2000.nl. Het is belangrijk om de volgende gegevens in uw e-mail te verstrekken:
1. Naam van uw VvE.
2. NAW gegevens van de verkopende partij.
3. NAW gegevens van de kopende partij (inclusief e-mailadres en telefoonnummer).
4. Datum passeren leveringsakte
5. Contactgegevens van de notaris
Indien alle gegevens correct zijn aangeleverd, neemt VT2000 uw verzoek in behandeling.
Vanwege de wet op de AVG mogen wij niet rechtstreeks informatie aan makelaars verstrekken. Makelaars worden verzocht de verkopende partij te vragen om de benodigde informatie van het VvE-portaal te downloaden en/of antwoord te geven op de vragen. Alle informatie is op het portaal beschikbaar.
Indien stookkostenafrekeningen van toepassing zijn, behoudt uw VvE zich het recht voor om bij verkoop van een appartementsrecht een borgsom in te houden. De hoogte van de borg wordt ingeschat op basis van de afrekening van het voorgaande jaar.
Vrijwel alle complexen hebben radiografische radiotormeters. Deze standen hoeven dus niet meer opgenomen te worden. Ze worden automatisch uitgelezen, wat meestal twee keer per maand gebeurt. Bij vloeistofmeters moet wel een opdracht worden verstrekt voor de opname. De kosten zijn voor de verkoper.
Veel gestelde vragen
Bekijk hier onze begrippenlijst.